الاثنين، 19 مايو 2008

أجمل أحساس فى الكون

ياااااااااااااارب

تعرفوا أجمل كلمه وقت الشده
يااااااااااااااارب
بفضل أرددها من غير أراده
بتطلع بمنتهى السهوله يااااااااارب

عارفين أن الابتلاءات ديه مش كلها وحشه
يعنى لما الواحد مننا بيكون عنده مشكله أو شىء مضايقوه أوى
أو أُبتلى فى أى شىء
بيتولد عنده أحساس بالانكسار
الانكساااااااااار لله
والله والله والله
مافى فى الدنيا كلها أحساس أجمل من الاحساس ده
أن انت زليييييييييييل
مكسوووووووووووور
ضعييييييييييييف

بتحس بجد بطعم العبوديه
تحس أنك عبد لله
ملاكش غير ربنا
وتقول يااااااااارب أنا مليش غيرك
ياااااااااااااااااارب أنا مش شايف غيرك
تحس أنك نفسك ومنى عينك الناس ديه تختفى حالا من أودامك
وتبقى أنت وربك
بسسسسسسسسسسسسسس
عارفين
الفترة اللى فاتت كانت صعبه أوى عليا
تعرضت لموقف لا أُحسد عليه
تعبت
تعبت أوى
بس كنت ببكى بكاء لله
أتمنى أن البكاء ده لا يتوقف طول عمرى
كنت بحس بأحساس
يا سلاااااااااااااااااااااام
كنت بصلى بشكل مختلف

بتمنى أن الاذان يأذن
نفسى الامام يقول الله أكبر
كنت بحس بطعمها أوى أوى
فى عز ما أنا تعبانه الاقى صوت عالى بيقول
الله أكبر
الله أكبر
لا أله ألأ الله
كنت بلاقى شىء جوايا بيقول صدقت
الله أكبر من أى مشكله عندى

وكنت بتمنى أن كل اللى فى البيت يناموا
عشان أقعد مع ربنا لوحدى
أحكيلوه همى
أقولوه يااااارب أنا تعبانه
يا رب أنا تعبانه أوى ياااااااااااارب أنا مليش غيرك
وكنت بقضى الليل مع ربى
كنت بعد ما بأقيم الليل وأنا ببكى لله وبدعيه أنه يصبرنى على أبتلائى
وبناجيه
وما أحلى مناجاة الله سبحانه وتعالى
كنت بعد كده بنام وبحس براحه عمرى عمرى ما حسيتها


أحاسيس مهما وصفتها مش ممكن أقدر أوصلهالكوا الا لو جربتوها بنفسكوا
كنت بسمع أبتهالات جميله فيها كلام جميل أوى أوى
كنت بسمع أبتهال أسموه
غفرانك اللهم جل علاك
ممكن تدخلوا على الرابط ده وتسمعوه



الدعاء من خلفية فيلم (لي لي) لسماع الدعاء من هنا

والله والله مش حتندموا خااااااااالص
وأحلى جزء فيه لما بيقول

أن كان حظى فى الحياة قليلُها
فالصبرُ يا مولاى فيه رضاك
ماحيلتى والعجزُ غايةُ قوتى
فأذا قضيت َ فمن يردُ قضاكَ

مع أنها كانت أيام صعبه
بس أنا أستمتعت فى عبادتى لله
فى خلوتى مع الله
ياااااااااارب
أشهدك أنى أُحبك
وأن أجمل لحظات حياتى قضيتها فى قيام ليلك
ومناجاتك
يا رب أذقنى حلاوة الايمان
يا رب لا تحرمنيها ياااارب

يا ريت تكونوا جربتوا الاحساس ده
لانوا بجد أجمل أحساس فى الكوووووون


هناك 12 تعليقًا:

شـمو نشـادر يقول...

قد ايه انتى انسانه جميله وحساسه ..
مشاعرك رقيقه جدا ..
ربنا يكرمك بجد و يتقبل منك ..
و ألف سلامه عليكي قلتى انك كنتى تعبانه ..
يا رب تكونى احسن دلوقتى ..
تحياتى ..
أسامة أمين
( أول تعليق هنا برده اهو اى خدعه )

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هممممممممممم

عارفة احنا مش بنتعلم الدرس غير بالطرق الصعبة...احنا عبيدة وهو خلقنا لية بنبعد...لية
لية بنحارب...

لاننا بشر وضايعين بدونة شكرا جدا على الدعاء..وربنا يوفقك

هوة فى أيه؟؟soso يقول...

بجد بجد متشكرة يا أسامه على الكلام الجميل
وده شرف ليا أنك تزورنى وتكون أول تعليق
ربنا يا رب يكرمك وصلحلك حااالك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

أن كان حظى فى الحياة قليلُها
فالصبرُ يا مولاى فيه رضاك
ماحيلتى والعجزُ غايةُ قوتى
فأذا قضيت َ فمن يردُ قضاكَ

دعاء جميل وفعلا اجمل احساس هو الشعور بالذل لله هذا هو الاحساس الجميل فعلا والشعور بالذل لله يعطى الشعور بالقوة لمواجهة الصعاب
تحياتى لكى

Miss. Sosa يقول...

حمد الله علي السلامة
عارفة قريت قبل كدا ان الابتلاء نوعين
ابتلاء في المنح
وابتلاء في المنع
ابتلاء في المنح بيكون عندك كل حاجة فبدل ما تشكري ربنا علي النعمة لا تلهثى وراء المزيد ولا تشكريش ربنا ولا تؤدي حقه من العباده والحمد

وابتلاء في المنع ان الانسان لما ربنا يمنع او يأخر عنه حاجة يقوم يسخط علي نعم ربنا ومايصبرش علي التأخير

لكن انتي الحمد لله الابتلاء قربك من ربنا اكتر وده معناه انك انسانة كويسة وربنا هيكرمك ان شاء الله ويفك كربك
بس لما ربنا يكرمك ويديكي كل حاجة ماتنسيهوش وماتنسيش تشكريه علي المنح اوي

""""" يقول...

سوسو حبيبتى لفتت نظرى كلمه عندك
يارب اذا قضيت فمن يرد القضاء ؟
فعلا محدش من عباده يقدر يرد قضاؤه بس ربنا سبحانه وتعالى قادر يرد القضاء ده
فى حديث عن الرسول عليه الصلاة والسلام بيقول فيه
لا يرد القدر الا الدعاء
صدقينى القضاء ربنا قادر يرده
والدعاء من العبادات وامر من ربنا سبحانه وتعالى مذكور فى القرآن الكريم
وقال ربكم ادعونى استجب لكم

وكنت قريت مره ان دعاء : اللهم انى لا اسالك رد القضاء ولكنى اسالك اللطف فيه .. دعاء حرام
لان ربنا قاااااااااااادر يرد القضاء
وايمانك بقدرة ربنا تستدعى انك تثق فى قدرته عز وجل وتدعيه من قلبك انو يرد القضاء

سوسو .. ابدعتى حبيبتى فى وصف احساسك
وانا فعلا حسيت كلامك اوى لانى فعلا مريت بتجربه سيئه للغاية وقربتنى من ربنا جدا

لدرجة انى اتمنيت تكون حياتى كلها ابتلاءات عشان افضل بالقرب من ربنا سبحانه وتعالى

المكسب الوحيد فى حياتنا هى لحظات القرب من ربنا سبحانه وتعالى

هى دى اللحظات الوحيده الحقيقيه فى حياتنا

عارفه كنت قريت ان يوم القيامه الانسان الاكثر ابتلاء فى الدنيا الناس هتحسده وهتتمنى لو ترجع الدنيا تانى عشان ربنا يبتليها ولو ابتلاء واحد يكفروا بيه عن ذنب

ربنا يوفقك ومتنسيش تدعيلى :)
وعلى فكره انا رديت على تعليقك فى المدونه عندى
وليا تعليق تانى هنا فى موضوع هل السعاده فى الزواج ؟ الجزء الاول

Soooo يقول...

الحمدلله انك وصلتي لمعنى السعاده


ربنا يسعدك ويكرمك ويبسطك ويوفقك ويرضيكي دنيا وآخره يارب




سلاموووووووووز

Soooo يقول...

الدعاء هااااااااااااااايل

هااااااااااااااااااايل



بجد ربنا يكرمك يارب




سلامووووووووووووووز

كاميليا بهاء الدين يقول...

الله عليكى بجد

ربنا يحميكى ويحفظك يارب

تحياتى

هوة فى أيه؟؟soso يقول...

أمل
حبيبتى كلامك جمييييييل أوى
وكل أحاسيسك فعلا أنا حسيتها بعد مرور وقت على المحنه
حلاوة الانكسار لله
ربنا ياااااااارب يرزقك حب الله وحب نبيه وحب كل عمل يقربك الى الله
وشرفتينى والله

ٍSOU يقول...

ياااااااااااااااااااااااااااارب طالعة من القلبa

wanag يقول...

كلام رائعه بس انا مو فاهمه كيف تبحثين عن السعاده وانت عشتيها مع الله تعالى! هل في سعاده اعظم من هذه تبحثين عنها! لا اظن